Artikel
12 okt '22
12 oktober '22
4 min

Zo kom je weer uit de survival-stand

Hij is trainer en spreker op het gebied van mentale (veer)kracht: Michael Kortekaas. Je kunt hem kennen van het programma ‘Hunted’, als een van de hunters. Zelf werkte hij 12,5 jaar voor de politie(academie) en Defensie. Michael weet daardoor als geen ander hoe het is om om te gaan met tegenslag, hoe je presteert onder druk én hoe je je energie kunt managen. Hij vertelt je in dit artikel hoe je op een natuurlijke manier in de actiestand kunt komen.

Volgens Michael zijn mensen die goed kunnen omgaan met teleurstelling en tegenslag in de basis succesvoller en gelukkiger. Om dat te bereiken, moet je volgens hem af en toe stil staan, reflecteren. “We leven in een PAID reality. Dat staat voor ‘Pressure’, ‘Always on’, ‘Information overload’ and ‘Distraction’.” Volgens hem hebben we mentale tools nodig om ons te wapenen tegen deze realiteit. “Zodat we helder kunnen blijven nadenken, onze focus niet verliezen én mentaal krachtig blijven.”

PAID-reality

Maar ons wapenen tegen die wereld vol prikkels (de gemiddelde Nederlander kijkt 250 keer per dag op het scherm van zijn of haar smartphone) is nog niet zo gemakkelijk. Michael legt uit: “We willen uitblinken op het werk, een goede ouder en fantastische partner zijn, ons fitte lijf showen én een druk sociaal leven hebben.” Michael wil vooropstellen dat het niet erg is om ambitieus te zijn. “Maar ik zie dat mensen te veel doelen in te veel gebieden stellen. Ze willen én studeren, én een verre reis maken, én een groot sociaal netwerk hebben. Als je alles wil, dan ervaar je druk om te presteren en heb je het gevoel dat je altijd ‘aan’ staat en nooit klaar bent.”

De consequenties? “Je ziet de laatste jaren een enorme stijging in burn-out-cijfers”, vertelt Micheal. “Ook bij de jeugd. We hebben mentale tools nodig om ons te wapenen tegen die PAID-reality.” Maar hoe dan? “Door een beroep te doen op je energiemanagement.”

Energiemanagement

‘The easy way out’ is volgens Michael leren hoe je je gaspedaal gebruikt, zodat je gas kunt geven en kunt remmen. “De uitdaging zit ‘m in het vinden van de juiste balans in je energie”, vertelt hij. “Veel mensen zitten in de survivalmodus (zie kader, red.). Ze zijn negatief, zien beren op de weg en voelen zich niet gelukkig.” Hoe ze daar weer uitkomen? “Door te ontspannen. Zonder goede ontspanning is er geen kwalitatieve inspanning. Zoek iets wat jou een zorgeloos gevoel geeft. Wat dat is? Dat is voor iedereen anders.”

Als je niet herstelt en altijd maar in die survival-modus blijft, dan geef je de prefrontale cortex (een gedeelte in je hersenen) niet de kans om zich op te laden. “Het onderuitgaan van de prefrontale cortex kan leiden tot een burn-out, bore-out of depressie. Je voelt je uitgeput en hebt het idee dat je leven uitzichtloos is. Je hebt moeite met prioriteiten stellen en bent snel down.”

De belangrijkste les van Michael is dat we meer oog moeten hebben voor het belang van herstel, juíst om ook te kunnen presteren. “Energiemanagement is het fundament voor mentale veerkracht.” Tot slot wil hij de tip meegeven om vooral niet te veel van jezelf te eisen. “Sla niet door in omgaan met tegenslag, soms moet je accepteren dat iets niet lukt en moet je het loslaten.”

Soorten energie

  • De performance-modus. Dit betekent dat je hoog in je energie bent en positief bent. Je bent dan enthousiast, zelfverzekerd, intens, proactief én alert. Je presteert op je best en hebt controle over je dag of week.
  • De survival-modus. Je hebt ook dan veel energie (hoog in je energie), maar je bent negatief. De kenmerken? Je bent prikkelbaar, gefrustreerd, misschien zelfs achterdochtig.

Hoe laad je die prefrontale cortex op?

  • Onderschat het belang van goede nachtrust niet
  • Ontspan (en dan bedoelen we niet languit op de bank social media checken)
  • Eet gezond
  • Laad jezelf op door nieuwe dingen te doen. Ontmoet nieuwe mensen of luister naar andere muziek. Of neem eens een andere wandelroute tijdens de lunch.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 2 / 2. Aantal stemmen 8

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.