Artikel
1 apr '22
1 april '22
5 min

Concentratie ver te zoeken? Zo zet je de knop om

Concentratie, best een belangrijk iets als je productief wil zijn of als je werk doet waarbij je nogal precies moet zijn. Maar soms spookt er iets door je bovenkamer dat concentreren wel heel lastig maakt. Bijvoorbeeld als je een mega crush hebt, zenuwachtig bent of als er iets naars gebeurd is. Je brein maakt overuren, maar dan met dingen waar je nu eigenlijk niet mee bezig moet zijn. Hoe zet je de knop om?

Heb je iets naars meegemaakt en is daardoor jouw concentratie ver te zoeken? Dan heb ik één belangrijke boodschap: neem de tijd. Verwacht niet teveel van jezelf en probeer te accepteren dat je nu gewoon even niet lekker functioneert. Je bent geen robot. Waarschijnlijk wil je helemaal niet voelen wat je nu voelt, maar het wegduwen werkt echt averechts. Trust me. Schuif dit artikel aan de kant en doe gewoon wat je op dit moment kunt. Is jouw concentratie om een andere reden ver te zoeken? Lees dan wél verder!

Het goede nieuws

Is jouw concentratie spoorloos omdat je verliefd bent? Dan heb ik goed nieuws voor je. Het gedagdroom dat je nu misschien hartstikke afleidt maakt je namelijk creatiever. Lichtelijk irritant? Jazeker. Maar het brengt je dus ook iets goeds. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je maar de hele dag moet gaan zitten dagdromen over je crush.

Slechte concentratie? Zo werkt je bovenkamer

Alle informatie die binnenkomt, komt binnen in je werkgeheugen. Gemiddeld kunnen we daar zo’n 7 items kwijt. Omdat het werkgeheugen snel vol is, wordt de informatie gefilterd zodat je je kunt concentreren op de informatie die op dat moment relevant is. Het werkgeheugen is veelomvattender dan het korte termijn geheugen. Het kan nieuwe informatie een tijdje vasthouden maar ook informatie aanroepen vanuit het lange termijn geheugen.

Het werkgeheugen wordt vooral gebruikt bij actieve denkprocessen, je kunt hierbij denken aan het maken van rekensommen of bijvoorbeeld herinneringen ophalen. Het werkgeheugen helpt bij het nemen van betere beslissingen. Relevante informatie wordt afgewogen om de voors en tegens helder te krijgen. Planning wordt ook geregeld in het werkgeheugen.

Aandacht is als het ware de toegangspoort tot het werkgeheugen. Het kan daarbij gaan om het uitvoeren van een project, maar ook om het lezen van een tekst. Zodra die informatie in je werkgeheugen binnenkomt, negeren je hersenen alle andere informatiebronnen, zodat je je optimaal op dat ene kunt focussen. Maar elk mens krijgt continu prikkels te verwerken. Prikkels uit de omgeving, vanuit je gedachten en prikkels vanuit je lichaam. Een goede concentratie houdt in dat je kiest voor één onderwerp, één taak en dat je daar je aandacht bij houdt. In de praktijk zal je aandacht regelmatig afdwalen naar andere prikkels die binnenkomen.

Wat voor concentratie belangrijk is, is dat je een bepaalde ruimte in je werkgeheugen beschikbaar hebt. En daar hoort ook een bepaalde energie bij, want denken en concentreren kosten energie. Meer dan je denkt. 

De vraag is dus: Hoe kun je de afleidingen beperken?

7 tips wanneer jouw hoofd alle kanten op gaat

  1. Je focus kun je instellen. Om goed gefocust te blijven is het belangrijk om in kleine, behapbare tijdsblokken te werken. Een half uurtje bijvoorbeeld. Neem daarna even pauze, haal een kop koffie en herpak jezelf.
  2. Zet alle geluiden op je telefoon uit: bellen, appen, mailen, en vooral die opdringerige push-berichten.
  3. Maak je hoofd leeg. Soms zit je hoofd gewoon te vol met ideeën, plannen en dingen die je nog moet doen. Maak dan een overzichtelijke lijst met alles wat je nog wil en moet doen. Een leeg hoofd geeft ruimte in je werkgeheugen en aan je prioriteiten. Werk volgens een planning en houd je daaraan. Vink ook vooral af wat je gedaan hebt.
  4. Leid jezelf niet af. Zelfs als je heel geconcentreerd bezig bent, ziet je onderbewuste wel een keer kans om met een heel andere gedachte, of een ‘goed idee’ op de proppen te komen. Het liefst doe je daar meteen iets mee. Niet doen! Geen aandacht geven. Leg een schrijfblok naast je neer, schrijf daar de gedachte of het idee op en bewaar het voor later. Blijf alert. Je brein zal steeds proberen je af te leiden, maar hou voor ogen wat je werkelijk wil doen.
  5. Let op je energie. Als je moe bent, is focus veel moeilijker op te brengen.
  6. Ruim op. Gewoon de zooi om je heen. Een vol bureau of rondslingerend speelgoed rondom je thuiswerkplek kunnen je concentratie nekken. Ja, een rommelig bureau maakt creatiever, zeggen ze. Maar als je nu echt even moet focussen helpt het niet om de creatieveling uit te hangen. 
  7. Let op je houding. Ja echt! Jouw houding beïnvloedt hoe jij je voelt. Het werkt natuurlijk ook andersom. Wanneer je wat down bent is je houding anders dan wanneer je het zonnetje in huis bent. Maar door ‘te faken’ kun je jouw brein compleet voor de gek houden. Ga dus vooral rechtop zitten, dan denkt je brein dat je alert bent.

Kun je met deze tips urenlang geconcentreerd werken? Nee. Je blijft een mens. Gelukkig maar. En soms heb je ook gewoon last van kletsende of bellende collega’s, dan heb je aan bovenstaande tips niet veel. Maar wel aan deze tips!

Miranda de Ruijter
Redacteur

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.