Het valt soms niet mee om optimistisch te zijn, zeker in tijden van klimaatverandering, een pandemie en een oorlog. Maar als je toch lichtpuntjes kunt zien, ook als het niet zo meezit, kan dat je veel opleveren. De positieve dingen in je leven kunnen opmerken en daar dankbaar voor zijn is niet alleen goed voor je eigen welzijn, maar ook voor de sfeer op het werk en de prestaties van je team.

Een onderzoek van de universiteit van Central Florida wees uit dat als medewerkers een dankbaarheidsdagboek bijhouden, de sfeer op het werk verbetert en collega’s op een respectvollere manier met elkaar omgaan. Zo’n 350 deelnemers hielden twee weken lang bij voor welke personen, gebeurtenissen en dingen ze dankbaar waren. Collega’s merkten dat er minder werd geroddeld en minder ander negatief gedrag – zoals pesten of buitensluiten – werd vertoond op het werk.

Dankbaarheid tonen zorgt ervoor dat collega’s sneller bereid zijn om elkaar te helpen, omdat ze zich meer gewaardeerd voelen, zo bleek uit een andere studie. Daarin werden deelnemers gevraagd om een sollicitatiebrief van een student te verbeteren. De ene helft kreeg daarna een neutraal bericht van de student dat de feedback was ontvangen, de andere helft kreeg een brief waarin de student zijn dankbaarheid en waardering uitsprak voor de hulp. Die laatste groep deelnemers zei twee keer zo vaak ‘ja’ op een vervolgverzoek om hulp, dan de deelnemers die het neutrale bericht hadden ontvangen.

Dit zijn niet de enige wetenschappelijke onderzoeken naar dankbaarheid. Er is allerlei bewijs voor de gunstige werking ervan, zowel voor individuen als voor teams. Door dankbaarheid te beoefenen, focus je op de positieve dingen in je leven. Je bent minder bezig met wat je niet hebt, maar meer met wat je wél hebt en kunt. Dat heeft invloed op je kijk op het leven en de manier waarop je je werk en je collega’s benadert. Het maakt je simpelweg gelukkiger, veerkrachtiger en zelfs gezonder. Dankbaar zijn zorgt ervoor dat je beter kunt omgaan met tegenslagen en dat je minder kans hebt op depressie, angsten, eenzaamheid of emotionele instabiliteit.

Hoe beoefen je dankbaarheid?

Begin eens met het zeggen van ‘dankjewel’ tegen anderen – en meen het ook echt. Het helpt als je specifiek bent over waarvoor je precies dankbaar bent. Voor iets dat echt veel voor je betekende kun je iemand een handgeschreven kaartje sturen, dat laat zien dat je echt hebt stilgestaan bij je waardering voor de ander. Of hang als team een prikbord op dat bedoeld is om je collega’s te bedanken en je waardering voor hen uit te spreken.

Maar er zijn meer manieren om dankbaarheid te beoefenen:

Houd een dankbaarheidsdagboek bij

Dit klinkt groter en tijdrovender dan het is. Schrijf elke ochtend of avond drie dingen op van de afgelopen 24 uur waarvoor je dankbaar bent. Dat kan heel kort, bijvoorbeeld:

  • Een goed gesprek dat je met iemand had;
  • Dat je kon genieten en ontspannen tijdens een wandeling in je pauze;
  • Een advies dat je van een collega kreeg;
  • Je keek een film die je aan het lachen heeft gemaakt of aan het denken heeft gezet.

Spreek vaker je waardering uit naar anderen

Wees je bewust van wat je waardeert aan anderen, en vertel ze dat ook. Onze relaties zijn een belangrijk aspect van ons welzijn, en door je waardering uit te spreken investeer je daarin. Wanneer vertel je iemand dat je dankbaar bent of die persoon waardeert?

  • Als een vriend(in) aan je dacht en je een berichtje stuurde;
  • Als een collega op een fijne manier reageerde in een gesprek;
  • Als een vriend(in) er leuk uitziet;
  • Als een collega ergens goed in is.

Geef jezelf wat vaker een compliment

Veel mensen zijn opgegroeid met het idee dat ze vooral niet naast hun schoenen moeten gaan lopen. Toch is het heel gezond om jezelf af en toe eens een klopje op je schouder te geven. Het kennen en gebruiken van je eigen kwaliteiten en talenten maakt je zelfverzekerder en geeft je meer plezier en energie in wat je doet. Misschien herken je een van deze sterke punten bij jezelf:

  • Ik zie nog kansen en mogelijkheden in situaties die uitzichtloos lijken;
  • Ik kan goed luisteren en begrijpen wat anderen écht bedoelen;
  • Ik draag bij aan een positieve, gezellige sfeer;
  • Ik ben betrouwbaar en kom mijn afspraken na.

Als je dit een paar weken volhoudt, zou je al een verschil moeten merken bij jezelf. Je wordt beter in het opmerken van de positieve dingen in je leven en je kunt daar beter van genieten. Negatieve zaken kun je makkelijker oplossen of relativeren. Als jij, je collega’s en je leidinggevende afspreken dat dankbaarheid tonen een onderdeel wordt van jullie cultuur, dan ga je merken dat de werksfeer verbetert, er meer onderlinge loyaliteit is en het vertrouwen dat jij en je collega’s in elkaar hebben steeds groter wordt. En wie wil dat nou niet. 😉

Over Gea Peper

Gea Peper is oprichter van het HappinessBureau, dat als doel heeft werkgeluk in organisaties te vergroten, en is hoofddocent van de opleiding Werkgelukdeskundige aan diverse hogescholen. Gea is co-auteur van de boeken ‘Employee Experience – Happy People Better Business’ en ‘Werken aan Werkgeluk’.