Artikel
8 aug '22
8 augustus '22
4 min

Tips om van je burn-out af te komen

Je hebt de diagnose burn-out gekregen. Dan loop je waarschijnlijk rond met de vraag: hoe kom ik hier bovenop?! En het liefst ook nog zo snel mogelijk. Versnellen kun je je herstel helaas niet. Integendeel, je moet er absoluut de tijd voor nemen. Maar er zijn wel degelijk stappen die je kunt zetten om jouw opbloei en terugkeer naar je dagelijkse leven te ondersteunen. We bespreken hier de fases die komen kijken bij het herstel van een burn-out en delen tips om het zo goed mogelijk te laten verlopen. 

Verloop van een burn-out herstel

Hoe langer je met een burn-out hebt rondgelopen, hoe langer het ook duurt tot je volledig bent hersteld. Het kan dus betekenen dat je na enkele maanden alweer in staat bent de draad op te pakken. Maar soms duurt het wel een jaar of meerdere jaren. Houd er rekening mee dat de duur van het herstel per persoon verschilt. En stel zeker geen deadline aan jezelf. Het enige wat je na je diagnose van jezelf mag verlangen is rust te nemen: rust, rust en nog eens rust. Dit kenmerkt namelijk de eerste fase van een burn-out behandeling.

De drie fases van herstel

Rust nemen

Het burn-out herstel is op te delen in drie fases. In de eerste fase richt je je aandacht op je fysieke herstel. Om weer energie te krijgen, is het belangrijk dat je je uitgeputte lichaam van de nodige rust voorziet. Soms kan dit betekenen dat je het grootste gedeelte van de dag op bed ligt en dat is ok. Accepteer dat je lichaam, na het opbouwen van zoveel spanning, nu heel veel ontspanning nodig heeft. Gun jezelf alle tijd om over je vermoeidheid heen te komen.

De oorzaak ontdekken

Zodra je er lichamelijk beter aan toe bent, ben je klaar voor de tweede fase. Je hebt nu de energie om terug te blikken en om de oorzaak of oorzaken van de burn-out te vinden. Vaak is het raadzaam om hiervoor hulp in te schakelen van een professional die jou begeleidt om tot de kern van het probleem te komen en oplossingen te vinden. Er zijn door het hele land meerdere burn-out centra, coaches en psychologen die gespecialiseerd zijn op dit gebied.

Terugkeer naar jouw routine

Heb je in kaart gebracht wat jouw burn-out heeft veroorzaakt en ben je toe aan de volgende stap? Dan is het tijd voor de derde en laatste fase van het herstel. Deze fase staat voor de terugkeer naar je oude routine, maar wel in combinatie met je huidige kennis. Met een gezonde houding en fris perspectief, pak je langzaamaan de draad weer op. Van je werk tot aan je sociale leven, je kunt weer helemaal aan de slag. Dankzij je nieuwe inzichten vormt je oude leven geen aanslag meer op lichaam en geest.

Herstel tips

We hebben al een aantal tips voor burn-out behandeling gedeeld, maar er is nog meer wat je kunt doen. Hierbij een overzichtelijke lijst met wat aanvullende tips:

  • Slaap zolang als nodig is. Je gebruikelijke slaapritme is niet meer van toepassing tijdens je herstel. Zet geen wekker. Stel geen regels. Slaap wanneer je wilt en zo lang als je wilt.
  • Beweging blijft van belang. Geen topsport, niks wat te veel van je lichaam vraagt, maar hier en daar een wandeling zal je goed doen. Kies een korte, rustige route. Het liefst middenin de natuur.
  • Wen eraan en probeer ervan te genieten dat je niks doet of moet doen. Je bent waarschijnlijk van nature een productief type. Tijdens een burn-out behandeling staat jouw innerlijke prestatie-machine even stil. Je zult denken: en nu? Het antwoord is: nu lekker niks.

De volgende tips kun je toepassen wanneer je voelt dat je weer wat bent aangesterkt:

  • Achterhaal welke dingen in het leven jou energie geven. Maak een lijstje en plaats het op een zichtbare plek. Dit lijstje is een belofte aan jezelf om in de toekomst meer aandacht aan deze dingen te besteden.
  • Wat zijn je grenzen? De afgelopen tijd heb je je eigen grenzen overschreden en waarschijnlijk ongemerkt. Ga op onderzoek uit en leer je grenzen te herkennen. De volgende stap is de kunst je grenzen aan te geven.
  • Creëer ruimte voor ontspanning in je leven. Niet alleen tijdens je burn-out behandeling, maar ook voor na je herstel.
  • Lees blogs, luister naar podcasts waar anderen hun burn-out ervaringen delen. Of neem contact op met gelijkgezinden. Zo voel je je niet alleen in de huidige situatie.

En de overkoepelende tip voor iedere fase is: neem contact op met een specialist. Iemand die alle ins en outs over burn-out kent en jou goed op weg kan helpen gedurende je burn-out behandeling.