Artikel
3 apr '21
3 april '21
6 min

Hoe we het thuiswerken volhouden? 10 tips om in balans te blijven

Hoe we het thuiswerken volhouden? Geen idee. We weten bijna niet meer beter. Maar in balans blijven tijdens het thuiswerken is nog best lastig.  Je bent tenslotte thuis aan het werk, thuis met het gezin, we eten thuis, we slapen thuis... Natuurlijk, thuis zijn is fijn, maar het kan je ook weleens teveel worden. Daarom is het extra belangrijk om een beetje op jezelf te letten en geven wij je 10 tips om met thuiswerken in balans te blijven. Kortom: zo kun je het thuiswerken volhouden.

1. Hou je hoofd koel

In deze tijd kun je de radio of televisie niet aanzetten zonder overspoeld te worden met coronanieuws. Ook wanneer je op je telefoon kijkt of een gesprekje hebt met de buren gaat het vaak over corona. Tijd om je telefoon af en toe eens weg te leggen, en eens weg te zappen van al het nieuws. Kijk, lees of luister bijvoorbeeld maar één of twee keer per dag het nieuws. Zo mis je geen belangrijk nieuws, maar laat je je ook niet gek maken.

2. Blijf actief

Ja, ook als de sportschool (tijdelijk) gesloten is. Ben jij een (actieve) sporter? Dan kun je zeker weten andere manieren bedenken om toch fit te blijven. Plof ’s avonds niet weer op de bank, nadat je heel de dag aan je geïmproviseerde bureau hebt gezeten, maar blijf in beweging. Ga planken in je woonkamer, trek je skeelers uit de kast of begin met yoga op je balkon. Of: check hier 10 gemakkelijke tips om thuis in beweging te blijven, het hoeft namelijk helemaal niet moeilijk te zijn! Je kunt ook actief blijven door een spelletje te spelen met je gezin of huisgenoten. Woon je alleen? Dan kun je ook online samen een spel spelen. Kijk hier eens voor wat ideeën.

3. Omarm de situatie

Geen feestjes, gezellige borrels, lekkere etentjes en ook het familieweekend geannuleerd? Nog steeds geen zicht op een heerlijke vakantie buiten Nederland? Dat kan zorgen voor flink wat teleurstelling. Balen natuurlijk, maar: het is wat het is. Dat geldt voor iedereen om je heen. En: je kunt er niets aan veranderen. Dus is het goed om de situatie te accepteren en te omarmen, daar ga je je echt beter door voelen! Zo kun je het thuiswerken wél volhouden.

4. Koop vrolijkheid

Word jij vrolijk van een verse bos bloemen of lekkere chocolaatjes? Verwen jezelf een beetje! Als je toch in de supermarkt bent voor boodschappen, breng dan ook meteen wat vrolijkheid mee naar huis voor jezelf en eventueel je gezin of huisgenoten. Dat fleurt niet alleen je huis op, maar ook jezelf!

5. Doe wat je (aan)kan

Ben je voor je gevoel niet productief genoeg? Omdat je kinderen continu om aandacht vragen of omdat je gewoonweg de concentratie niet de gehele dag kunt vinden? Je doet wat je kunt. Werk jezelf niet in de rondte! Werk geen avondlang door en start niet extreem vroeg. Overleg eventueel met je leidinggevende om te kijken of hij of zij jou vooruit kan helpen of een hart onder de riem kan steken. De situatie houdt nog wel even aan, dus ben een beetje lief voor jezelf.

6. Zie de voordelen

Krijg je niet zoveel uit je handen omdat alle dagen hetzelfde lijken? Maandag, dinsdag, donderdag, zaterdag… Heb je geen concentratie of komt je creativiteit maar niet op gang? Grijp je voordeel van thuiswerken! Slaap wat langer uit en werk wat langer door. Of: neem ’s middags een uurtje of twee vrij en wandel een rondje in het zonnetje, die uurtjes haal je wel weer ergens anders in. Dit is je kans om niet acht uur aan een stuk aaneengesloten door te werken. Laat wel even je collega’s weten wanneer je wel of niet beschikbaar bent natuurlijk. Zo is het thuiswerken tenminste een beetje vol te houden!

7. Pak pen en papier

Wat als…? Krijg jij daarvan ook al een glimlach op je gezicht? Bedenk bij welk restaurant je weer lekker wil gaan eten en met wie. Of bedenk wat je weer gaat doen wat nu niet kan of mag. Pak pen en papier en maak alvast een wensenlijst. Hang deze in het zicht, zodat je er wat bij kunt schrijven of juist kunt doorstrepen. En ben je toch bezig? Schrijf dan ook eens op welke to do’s je al heel lang voor je uit schuift. Misschien heb je daar nu juist wel de ruimte, tijd of zin voor om het te doen. Ga ervoor!

8. Lach elke dag

Je voelt je misschien niet elke dag de hele dag even vrolijk, maar probeer toch elke dag te lachen! Span je lachspieren aan, duw je wangen omhoog en krul je lippen: lach! Vaak lachen we omdat we ons vrolijk voelen, maar wist je dat je je ook vrolijk gaat voelen als je lacht? Lachen beïnvloedt je emoties. Kijk je blij, dan voel je je ook blijer. Test maar eens bij jezelf, werkt het? Of voelt het toch te gek om te doen? Dan kun je natuurlijk altijd je favoriete komedie aanzetten, werkt ook!

9. Sharing is caring

Tja, daar is ‘ie weer, maar het is wel waar: deel met elkaar! Heb je gekookt en ben je alleen of met z’n tweeën? FaceTime tijdens het eten met je moeder, broer of vriend(in). Zo ben je toch een beetje samen. Kijk ook eens om je heen; doe bijvoorbeeld boodschappen voor je oudere buurvrouw, kook wat extra en deel het uit in de straat of bak een cake en verras iemand ermee. Je kunt altijd iemand helpen (of zij jou)!

10. Let it go!

En, last but not least: heb je ergens geen invloed op, laat het dan vooral gaan. Het leed om ons heen is erg, heel erg zelfs, maar zolang het jou nu niet direct beïnvloedt is het ook prima om het af en toe een beetje te laten gaan en je er niet té veel van aan te trekken. Enorm veel zorgen maken over iets wat er (nu) niet is en waarop je geen directe invloed hebt heeft geen zin en is niet goed voor jouw gemoedstoestand. Houd je natuurlijk aan de regels, maar probeer je gevoel wel zelf te beïnvloeden door je niet teveel door dingen van buitenaf te laten beïnvloeden.