Artikel
1 apr '21
1 april '21
4 min

Thuiswerken en bewegen: 9 simpele tips om flexibel te blijven

Thuiswerken en bewegen gaan over het algemeen niet heel goed samen. Je hoeft je tenslotte slechts van je bed en de badkamer naar je thuiswerkplek te verplaatsen en daar zit je dan, de rest van de dag. Daarnaast heb je misschien een heerlijke volle koelkast met allerlei lekkere dingen en is de snoeplade ook gevuld met allerhande heerlijks. Hoe zorg je dan dat de kilo's er niet aan vliegen én je een beetje flexibel blijft? Want: bewegen is gezond. Het geeft je een fit en energiek gevoel en is belangrijk voor je algehele welzijn. Daarom hebben wij 9 tips voor je op een rij gezet zodat je wanneer je thuiswerkt toch lekker in beweging blijft.

1. Ga wandelen

Check je weer app, trek een goede jas aan (of niet, als de weergoden je goed gezind zijn) en ga naar buiten! Het liefst zo vroeg mogelijk. Waarom? De rest van je huishouden slaapt misschien nog en zo vink je mooi jouw eerste beweging alvast af. Laat je telefoon thuis, kijk om je heen, zie de zon opkomen en hoor de vogeltjes fluiten. Zo is de start van jouw dag meteen een feestje.

2. Start met een work-out

Begin de dag met een work-out en activeer jezelf. Je hebt natuurlijk geen reistijd door het thuiswerken, dus dan kun je die tijd goed benutten om je lichaam te vullen met nieuwe energie. Misschien biedt je sport- of yogaschool wel een online work-out aan? Maar ook YouTube staat er vol mee. Kinderen in de buurt? Laat ze deelnemen aan je work-out. Ook mogelijk met een baby trouwens.

3. Haal zelf je drinken

Het is natuurlijk ideaal om je partner, ouders, huisgenoot of kinderen te vragen of ze je wat te drinken komen brengen. Kun jij tenminste gefocust doorwerken. Maar nee, dat is niet het meest wijze besluit als je extra kilo’s wil voorkomen. Sta dus zelf even op van je stoel voor die mini-wandeling naar de koelkast of je koffie- en theehoekje.

4. Zet een timer

We doen met zijn allen veel zittend werk. Zet daarom iedere 50 of 60 minuten een timer. Gaat je alarm af? Sta dan op, strek alles even, ga drinken halen en/of doe een paar squats, mountain climbers of jumping jacks.

5. Ga traplopen

Bijna iedereen heeft wel een trap in de buurt. In huis of een gezamenlijk trap in je flat of appartementencomplex. Koop geen dure apparatuur, maar gebruik gewoon de trap. Met traplopen verbrand je in een korte tijd zelfs meer calorieën dan met joggen. Wist je dat 30 minuten joggen gelijk staat aan 15 minuten traplopen?

6. Loop en bel tegelijkertijd

Een eigenschap die velen van ons al bezitten. Heb je een (bel)afspraak staan waarbij je niets hoeft te noteren? Loop dan door het huis. Misschien kun je zelfs de eerdergenoemde trap gebruiken tijdens jouw belrondje.

7. Plan je momenten

Maak in de avond al afspraken voor de dag erop. App de buurvrouw alvast om met haar te gaan wandelen de volgende dag. Spreek met jezelf of je ‘huisgenoten’ af dat je na je lunch en/of avondeten gaat wandelen. Heb je kinderen? Spreek dan vaste tijdstippen af voor quality time. Is voor jezelf en voor hen ook meteen een stok achter de deur.

8. Huishoudelijke taken

Ook die blijven zich herhalen. Misschien wel meer dan anders als je meer thuis bent en je huis dus meer ‘in gebruik’ is. Zie het voordeel ervan in; ze zijn namelijk goed voor je gezondheid. Naast dat je calorieën verbrandt (stofzuigen ±250 calorieën, dweilen ±300 calorieën, de badkamer boenen ±400 calorieën) is het ook goed voor ‘je koppie’; even je gedachten verzetten.

9. Blijf mentaal fit

Het is verleidelijk: Netflixen op je fijne bank. Maar dat verschilt in feite weinig van staren naar je computerscherm. En: van nuttige dingen doen krijg je veel meer energie. Dus ruim bijvoorbeeld de zolder op, maak die lang uitgestelde fotoboeken of werk die vervelende administratie weg. Et voilà, er ontstaat meer ruimte in je hoofd én je bent even nuttig bezig geweest (en zelfs een beetje in beweging)!

Zie je, op een makkelijke, toegankelijke manier thuis in beweging blijven hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Zet ‘m op, je kunt het! En vergeet als je kinderen hebt niet dat achter je kinderen aan rennen ook een vorm van bewegen is…