Artikel
26 jul '22
26 juli '22
3 min

Paniek? 5 tips voor stresskippen

Die deadline die schrikbarend dichtbij komt. Een terugbelnotitie van een veeleisende klant. Een grote fout die je hebt gemaakt: sommige werksituaties kunnen behoorlijk stressvol zijn. Ben jij iemand die snel in de paniekmodus schiet? 5 tips.

In iedere baan komen situaties voor waarbij je hartslag nét wat sneller gaat dan normaal en het zweet je soms uitbreekt. Stresssituaties kun je namelijk nooit vermijden – tenzij je op een baan gaat solliciteren ver onder je niveau, maar daar word je over het algemeen ook geen gelukkiger mens van. De kunst is daarom om goed met stress en spanning om te kunnen gaan. Goed nieuws: het is een vaardigheid die je jezelf kunt aanleren. Met onderstaande tips kom je een heel eind!

1. Relativeren kun je leren

Heb je een lading visitekaartjes voor de directeur besteld met een verkeerd gespelde naam? Bestel je gewoon nieuwe. Meldt je personeel zich ziek op de dag van een groot evenement? Er vallen geen doden. Probeer bij alles te relativeren, hoe problematisch de situatie ook lijkt. Zolang je geen hartchirurg bent en er geen doden vallen bij een klein foutje, is er simpelweg niks aan de hand. Het is maar werk. Houd dit altijd in je achterhoofd.

relativeren

2. Plan je werkzaamheden ruim voor de deadline

Als er iets is wat stress geeft, is het wel een veel te krappe planning. Calculeer daarom altijd genoeg tijd in voor allerlei scenario’s en onvoorziene omstandigheden. Zo hoef je niet bij ieder moment dat nét even anders loopt, in de stress te schieten. Je weet: ik heb genoeg tijd om dit te herstellen, recht te trekken of op te lossen. En dat geeft… rust! Ben je hier nou niet zo goed in, dan is een cursus Timemanagement geen overbodige luxe. Met name als je het erg druk hebt is het van groot belang dat je goed prioriteiten kunt stellen.

plan

3. Time-out

Zit je middenin een stresssituatie? Neem even een time-out en ga bijvoorbeeld naar de wc. Let op je ademhaling: probeer zo rustig mogelijk te ademen – dan word je vanzelf ook weer rustiger in je hoofd. Trek geen overhaaste conclusies en ga niet direct handelen vanuit paniek. Zet eerst het probleem uiteen, kijk naar mogelijke oplossingen, bedenk voor jezelf of overleg wat nu het handigst is, en ga dan pas handelen.

time-out

4. Werk aan je zelfvertrouwen

Hoe onzekerder je bent, hoe groter de kans dat je gevoelig bent voor stress. Als je zelfverzekerd bent zul je vertrouwen op je eigen kennis en kunde als het gaat om het oplossen van een probleem. Ben je onzeker? Dan kunnen er al snel allerlei doemgedachten in je hoofd oppoppen als ‘ik kan dit helemaal niet’, ‘ik ben niet geschikt voor deze baan’ en ‘ik heb het helemaal verpest’. Zonde! Eén troost: lukt het je maar niet om je zelfvertrouwen te boosten? Ouder worden en meer (levens)ervaring opdoen, geeft je vanzelf meer vertrouwen in je eigen prestaties.

zelfvertrouwen

5. Leef gezond

Het klinkt misschien raar, maar ook je levensstijl heeft effect op de mate van stress die je kunt ervaren. Als jij genoeg slaapt, gezond eet en regelmatig beweegt, zul je lekker(der) in je vel zitten. Lekker in je vel zitten geeft zelfvertrouwen, en – zoals je hierboven gelezen hebt – zelfvertrouwen zorgt ervoor dat je minder stress zult ervaren. Zorg daarom goed voor jezelf op alle mogelijke gebieden: voeding, nachtrust, beweging en psyche. Zo kun jij de (werk)wereld een stuk beter aan!

leef gezond