Artikel
8 aug '22
8 augustus '22
4 min

Effectief samenwerken: 7 tips die de team spirit versterken

Een goede samenwerking is essentieel om het beste uit een team naar boven te halen. De productiviteit van ieder team stijgt wanneer collega's effectief samenwerken. Maar hoe is dit te bereiken? Ieder teamlid draagt zijn eigen steentje bij aan de team spirit. En de individuele samenwerkingsvaardigheden van iedere collega zijn heel bepalend voor de uiteindelijke performance van het team. Met de volgende richtlijnen kun je jezelf en collega's helpen om nog meer als een samenhangende entiteit te opereren. Onder het motto: samen bereik je meer dan alleen.

Tips voor een productieve samenwerking

  1. De reden van de samenwerking moet voor ieder teamlid glashelder zijn. Wat is het hogere doel? Wanneer dat duidelijk is en iedereen erachter staat, begint de samenwerking met een goede aftrap.
  2. Zorg ervoor dat de rolverdeling binnen het team aan het begin wordt bepaald en dat teamleden de eigen verantwoordelijkheden en die van anderen respecteren. Om eventuele verwarring en conflicten te voorkomen kan het handig zijn dit mondeling te bespreken én schriftelijk vast te leggen.
  3. Hoewel teamleden verschillende taken uitvoeren, is team spirit gebaseerd op een principe van gelijkheid. Collega’s doen wellicht iets anders dan jij, maar jullie inzet heeft evenveel waarde en qua positie staat iedereen gelijk aan elkaar. Hiermee wordt veiligheid gecreëerd binnen het team en de basis gelegd voor vloeiende communicatie tussen alle leden uit het team.
  4. Communicatie is een sleutelbegrip wanneer het om samenwerken met collega’s gaat. Je wilt dat ideeën worden uitgewisseld en lijntjes kort worden gehouden door frequente communicatie. Meningen, oplossingen en ook problemen gezamenlijk aankaarten werkt alleen als iedereen vrijuit met elkaar spreekt. Hierbij is communicatie an sich niet alleen van belang, maar ook de manier waarop gesprekken worden gevoerd. Goed luisteren, elkaar proberen te begrijpen, eerlijk zijn, vragen stellen en respectvol blijven zijn de communicatieve vaardigheden die teamwork bevorderen.
  5. Mensen hebben verschillende persoonlijkheidstypes, een andere professionele achtergrond, uiteenlopende kennis en vaardigheden. Wees blij dat het team collega’s samenbrengt die verschillende invalshoeken en kwaliteiten bieden. Ook als deze verschillen tot meningsverschillen leiden. Juist dan! Creëer hier als team ruimte voor en je hebt een gezonde werkomgeving waar interessante discussies worden gevoerd en collega’s elkaar uitdagen.
  6. Work hard, play hard: zodra doeleinden worden behaald, is het tijd om deze ook samen te vieren. Hiermee wordt ook het informele contact gestimuleerd en dat is goed voor de algehele teambuilding en het gevoel van saamhorigheid. Vaak heeft aangenaam persoonlijk contact een positief effect op de verhoudingen tijdens het werk.
  7. Maak er een gewoonte van elkaar te complimenteren. Daarmee moedig je een vriendelijke werkcultuur aan. Dat is altijd waardevol, en helemaal binnen een team.

Hoe zit het met effectieve digitale samenwerking?

Omdat er sinds de pandemie behoorlijk veel op afstand wordt gewerkt, delen we ook nog een paar pointers voor een betere samenwerking op afstand. De grootste uitdaging bij digitaal samenwerken is het in stand houden van goede en frequente communicatie. Waar je voorheen van je eigen bureau naar die van een collega liep, ben je nu kilometers van elkaar verwijderd. Hoe houd je de lijntjes onder deze omstandigheden alsnog kort?

Bellen is nog steeds een optie. In plaats van meerdere mailtjes over en weer te sturen of een videocall te plannen die pas twee uur later begint, is het veel makkelijker snel een belletje te plegen.

Verder wil je de small talk en onderlinge gezelligheid ook op afstand intact houden. Praat dus niet uitsluitend over werk, maar houd ook het sociale aspect met je teamleden levendig. Vraag regelmatig hoe het met ze gaat. Plan meetings zo, dat je ook een gedeelte van de tijd hieraan kunt wijden.

Vraag je werkgever om gebruik te maken van software zoals Slack, Instant Messenger, Skype for Business of Google Chat om de interne en externe communicatie laagdrempelig te maken. Zo kunnen teamleden ook vanuit hun home office samenwerken alsof ze naast elkaar zitten.

Veelgestelde vragen over samenwerken

Wat is samenwerken?

De definitie van samenwerken is een gezamenlijke inzet om een bepaald doel of meerdere doelen te bereiken.

Waarom zou je samenwerken?

Het voordeel van samenwerken is dat je samen meer bereikt dan alleen. De productiviteit verhoogt en je inspireert elkaar.

Welke competenties zijn belangrijk voor effectief samenwerken?

Enkele vaardigheden die goed van pas komen zijn: meedenken, meewerken, goed kunnen luisteren, prettig in de omgang zijn en je verantwoordelijkheid dragen.

Wanneer gaat samenwerking mis?

Wanneer de doelstelling en taakverdeling niet duidelijk zijn, kunnen al snel problemen in het team ontstaan omdat iedereen een andere voorstelling hiervan heeft. Verder vormen slechte communicatievaardigheden van teamleden ook een bedreiging.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 2 / 2. Aantal stemmen 2

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.