Artikel
23 mei '22
23 mei '22
5 min

De 9 emotionele behoeftes om mee te dealen

Iedereen heeft behoeftes. Van de behoefte aan een lekker ijsje op een warme dag tot de behoefte aan rust na een hectische dag thuis, tot je geliefd en gewaardeerd voelen. We kennen de behoefte piramide van Maslow waarin de behoeftes deels hiërarchisch gerangschikt zijn. In dit artikel wil ik je graag meenemen in de Human Givens benadering waarin alle behoeftes naast elkaar aanwezig zijn.

De emotionele behoeftes

Je hebt vast zo’n collega die veel behoefte heeft aan erkenning; dat podium willen hebben voor die gave deal. Terwijl jij een mailtje met een duimpje van je manager ook prima vindt. Beide prima, zolang je maar eerlijk bent naar jezelf toe over wat je nodig hebt. Jíj bent de enige die dat kan bepalen. De invulling van de behoefte verschilt dus per persoon. Als ze allemaal voldoende vervuld zijn in je werksetting, ben je een werkgelukkige medewerker. Hoera!

De Human Givens benadering onderscheidt de volgende 9 universele emotionele behoeftes:

  1. Aandacht: focus, flow, luisteren, vragen stellen, (niet) gezien worden.
    Krijg ik genoeg aandacht van m’n manager? Geef ik genoeg aandacht aan collega’s, aan klanten? Ben ik écht betrokken? Ga ik ergens helemaal in op?
  2. Veiligheid: kwetsbaar opstellen, risico’s nemen, ongewenst gedrag, comfort zone.
    Voel ik me veilig, op m’n gemak? Zit ik in m’n comfortzone? Durf ik me uit te spreken in een meeting? Kan ik kritisch zijn?
  3. Controle & autonomie: vrijheid, verantwoordelijkheid, keuzes maken, sturen
    krijg ik teveel of juist te weinig verantwoordelijkheid? Heb ik voldoende vrijheid in wat ik doe? Kan ik loslaten? Ben ik (te) perfectionistisch?
  4. Onderdeel van een gemeenschap: team, feestjes, sociaal contact, alleen
    Herken ik mijzelf in de (kernwaarde van de) organisatie? In m’n team, in de organisatie? Heb ik contact met anderen?
  5. Privacy: alleen zijn, tijd voor jezelf, afzonderen, ruimte, persoonlijke gegevens
    Kan ik tijd nemen voor mijn eigen werk? Ben ik alleen of eenzaam?
  6. Prestatie & succes: verveling, vaardig, resultaatgericht, geslaagd, trots
    Waar ben ik goed in, zet ik dat ook in? Wat heb ik bereikt? Doe ik het goed? Ben ik trots op wat ik doe?
  7. Emotionele verbondenheid: vriendschap, zorg, (zelf)acceptatie
    Ben ik afhankelijk? Accepteer ik mijzelf? Accepteer ik mijn collega’s? Durf ik kwetsbaar te zijn?
  8. Betekenis & uitdaging: zingeving, voldoening, motivatie, saai, groei, doel, ontwikkeling
    Kan ik me ontwikkelen? Heb ik een duidelijk doel? Motiveert het werk me? Krijg ik er voldoening uit? Draag ik echt iets bij?
  9. Waardering & erkenning: status, respect, waardevol, beloning, reputatie
    Word ik erkend? Word ik serieus genomen? Voel ik me waardevol? Is mijn beloning voldoende? Waardeer en erken ik anderen voldoende?

Ga eens na bij jezelf…

Word jij in al deze behoeftes voldoende voorzien op je werk? Het zijn de behoeftes die structureel slecht of nauwelijks worden voorzien waarin het gevaar schuilt. Die kosten energie waardoor jij uit balans raakt en je minder werkgeluk ervaart. Als alles in balans is, voel jij je fit, vol energie en bevlogen. Je bent dan veerkrachtig en kan een drukke periode of wat gedoe met je puber thuis prima aan.

Als het niet zo lekker gaat, zou je eens kunnen kijken of je aan de hand van deze 9 emotionele behoeftes beter kunt bepalen waar de onrust of frustratie zit.

De oplossing

Als er in een behoefte structureel niet wordt voorzien, heb ik voor jou niet de oplossing. Was het maar zo’n feest. Maar de kans is groot dat jij die (deels) zelf hebt. Want naast emotionele behoeftes, zijn we gelukkig ook uitgerust met mentale middelen om je te helpen om in je behoeftes te voorzien. Hoe handig is dat?

Wat er in jouw toolkit zit zijn emoties, associëren, rationeel denken, verbeelding, geheugen, empathie, zelfinzicht en communiceren.

Denk eens na hoe 1 of meer van die mentale middelen jou misschien kunnen helpen om meer te voorzien in je behoeftes. Kan ik bijvoorbeeld meer controle op mijn workload krijgen door meer rationeel te denken en een planning te maken? Door met een empathische blik te kijken en met interesse te luisteren voel je je veel sneller verbonden met mensen. Zelfs met die IT collega waar je in eerste instantie weinig mee gemeen leek te hebben.

En heel vaak is communicatie al een goede start. Spreek uit waar jij behoefte aan hebt. Ik ben niet helderziend maar ik weet vrij zeker dat jouw manager, maar ook je collega’s, geen gedachten kunnen lezen. Als jij hebt ontdekt welke behoeftes er nog niet voldoende worden ingevuld, ga er eens over in gesprek! Spannend om je zo kwetsbaar op te stellen, maar uiteindelijk levert het je zeker iets op.

Over de auteur

Claudia Schildt gelooft dat werkgeluk medewerkers én organisaties doet groeien. Een gave employee journey is de weg naar werkgelukkige professionals binnen organisaties. Daarbij zijn empathie, humor én een achtergrond in contentmaketing en communicatie belangrijke elementen. Om die werk-privé balans zelf goed in te vullen, vind je Claudia regelmatig op de tennisbaan of ergens in de zon. Guilty pleasures zijn #vanlife op Insta en cheese onion chips.