Artikel
25 apr '23
25 april '23
5 min

9 tips om van hybride werken een succes te maken

Hybride werken, het is een ware werk-trend op kantoren en in veel gevallen is het zelfs de norm. Voor wie er nog niet zo bekend mee is: hybride werken betekent dat je zowel thuis als op kantoor werkt. Maar hoe maak je van hybride werken nou écht een succes?

Hybride werken heeft veel voordelen maar het kan ook een uitdaging zijn om de balans te vinden tussen werk en privé. Wanneer je thuiswerkt lopen werk en je privéleven naadloos in elkaar over en de verleiding om met één oog naar je laptop te blijven kijken is groot. Om oververmoeidheid en een burn-out te voorkomen is het dus extra belangrijk dat je je grenzen bewaakt.

Tips om van hybride werken een succes te maken

Zomaar klakkeloos met z’n allen hybride gaan werken, wordt natuurlijk een zooitje. Nou kun je problemen tackelen wanneer ze ontstaan, maar je kunt ze ook (zo goed als) voorkomen. En dat doe je met deze 9 tips:

1. Maak bewuste keuzes in wanneer je thuis of op kantoor werkt
Plan je taken naar waar je werkt, of andersom. Hoe dan ook: zorg dat het werkbaar blijft. Welke meeting is beter om online bij te wonen en welke is praktischer in real life? Heb je jouw focus nodig voor bepaalde taken? Plan die dan zoveel mogelijk wanneer je in alle rust thuiswerkt. Welke taken zijn lastig thuis uit te voeren? Plan daar een kantoordag voor. Plan ook momenten op kantoor in wanneer je leidinggevende er is. Dan is de drempel lager om daar even mee in gesprek te gaan als er iets is dat je wil bespreken.

Om ook privé de voordelen van hybride werken te hebben, is het natuurlijk ook handig als je kijkt naar de dagen dat je jouw tijd hard nodig hebt. Bijvoorbeeld om de kids naar zwemles te brengen of omdat je personal trainer in je nek hijgt. Het avondeten alvast aanzetten of een last minute wasje draaien gaat op een thuiswerkdag toch een stuk makkelijker.

2. Zorg ook thuis voor een ergonomische werkplek
Zorg ervoor dat je een comfortabele stoel hebt en dat je bureau op de juiste hoogte staat. Voor uitgebreide ergonomische tips, lees even dit artikel.

3. Werktijden en pauzes
Een goede planning is essentieel voor een productieve werkdag. Maak vooraf een schema voor de dagen dat je thuiswerkt en de dagen dat je op kantoor werkt. Hierdoor weet je wanneer je beschikbaar bent voor collega’s en wanneer je je kunt concentreren op je werk zonder afleiding. Ben alert op structureel overwerken. Vooral voor jezelf natuurlijk maar houd ook je collega’s een beetje in de gaten. Ga niet ’s avonds of in het weekend nog mailen. Dat is jouw privétijd, maar ook die van je collega. Zorg voor duidelijkheid over je werktijden en pauzes zodat je collega’s weten wat ze aan je hebben, maar ook zodat je rustig pauze kunt nemen. Sluit ook vooral je laptop af wanneer je klaar bent.

4. Zorg voor beweging
Wanneer je thuiswerkt, is het nog gemakkelijker om de hele dag aan je bureau te blijven zitten. Zorg bewust voor wat beweging, bijvoorbeeld door een wandeling te maken tijdens je lunchpauze. Het houdt je hoofd fris en voorkomt de risico’s van zittend werk.

5. Spreek verwachtingen uit
Hoe snel verwacht je dat collega’s reageren op een mail of bericht? En hoe snel verwachten ze dat van jou? En vooral ook: zijn die verwachtingen realistisch? Op afstand in contact blijven is toch net even wat anders dan wanneer je in die kantoortuin zit.

6. Zorg voor goede communicatie
Blijf met elkaar in verbinding. Plan bewust momenten in waarop jullie met je team bij elkaar komen. Wissel af in de manier waarop je contact hebt. Zo kun je een wekelijkse update plannen, waarin iedereen vertelt wat hij/zij deze week heeft gedaan. Of houd een dagstart via Teams zodat je weet wat je collega’s bezighoudt en om elkaar om hulp te vragen. Zorg ervoor dat je regelmatig checkt of je dezelfde informatie hebt en houd elkaar op de hoogte van de voortgang van projecten. Kijk ook regelmatig naar wat er minder goed gaat. Hoe kun je dit met elkaar (verder) verbeteren?

7. Stel prioriteiten
Het kan zijn dat je snel afgeleid raakt wanneer je thuiswerkt. Stel prioriteiten en focus op de belangrijkste taken om ervoor te zorgen dat je je doelen bereikt en op schema blijft. Een aparte kamer of een afgeschermde ruimte kan ook helpen om afleiding te voorkomen. Of lees deze tips om je te concentreren

8. Neem ook de tijd voor informele momenten
Plan eens een informele teambijeenkomst. Dat hoeft natuurlijk niet dagelijks maar even bijkletsen, over iets anders dan werk, zorgt voor een betere band met je collega’s. Is het jouw kantoordag? Pak dan vooral ook tijd om te checken hoe het met je collega’s gaat.

9. Organiseer een stappenchallenge
Nodig je collega’s uit voor een stappenchallenge, waarin je als team de uitdaging met elkaar aangaat om zoveel mogelijk te wandelen. Goed om aan je beweging te komen als je zittend werk doet, én voor de verbinding met collega’s.

Miranda de Ruijter
Redacteur

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 2 / 2. Aantal stemmen 3

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.