Artikel
15 aug '22
15 augustus '22
4 min

10 tips voor een betere werk-privébalans

Zie je iedere werkdag als een kans om op de werkvloer te shinen? Ben je extreem gepassioneerd in je werk en vakgebied? Ga je van de ene naar de andere promotie? Dan ben je waarschijnlijk extreem toegewijd en in veel opzichten de ideale medewerker.

Maar wat is het effect van deze professionele toewijding en ambitie op jouw privé leven? Als je merkt dat er te weinig ruimte is om een bevredigend en kleurrijk leven buiten je werk in stand te houden, is het tijd om het over een andere boeg te gooien. Je haalt het meeste uit je werk én je privéleven door de werk-privébalans te verbeteren.

Wij hebben 10 tips verzameld om je te helpen het juiste evenwicht te vinden, dus ga aan de slag! Op naar een vervuld leven, op het werk en daarbuiten.

Onze 10 gouden tips

  1. Het einde van de werkdag betekent ook echt het einde van de werkdag. Stel grenzen aan je productiviteit en stop met overwerken. Vertel collega’s en klanten dat je alleen tijdens werktijden te bereiken bent. Omgekeerd betekent dit ook dat je niet meer je mailbox checkt en de verleiding moet weerstaan toch nog even een klant te bellen wanneer de werkdag voorbij is.
  2. Leer af ieder verzoek van collega’s met ‘ja’ te beantwoorden. Overweeg voordat je toezegt of de betreffende opdracht tot jouw taken behoort en kijk ook of er ruimte voor is in jouw planning. Geef aan dat je een moment nodig hebt om te kijken of het kan of zeg bij voorbaat ‘nee’. Nee is ok!
  3. Vraag om hulp als het je te veel wordt. Communiceer met je baas en vraag collega’s je te ondersteunen. Je hoeft problemen niet alleen te tackelen, maak er een team effort van.
  4. Laat je perfectionisme varen. Het is onmenselijk om continu naar perfectie te streven. Je haalt meer vreugde uit je werk, als je je werkzaamheden met een minder kritische blik bekijkt en jezelf ook geregeld durft te prijzen.
  5. Plan iedere werkdag tijd om even los te komen van je werk. De lunchpauze is hier een goed moment voor, maar ook daarbuiten kan een pauze inlassen wonderen verrichten. Na een flinke inspanning is het heel gezond om even niets te doen. En in de tijd dat je aan het ontspannen bent, laad je je op voor de volgende taak.
  6. Wees lief voor jezelf. Als je merkt dat je moe bent, niet geïnspireerd of met het verkeerde been uit bed bent gestapt, dan zijn dat signalen om het even wat rustiger aan te doen.
  7. Als je veel stress ervaart op het werk, neem dan thuis uitgebreid de tijd om tot rust te komen. Keer je aandacht naar binnen en laat zo de hectiek van de dag van je afglijden.
  8. Doe iedere dag ten minste één ding waar je gelukkig van wordt.
  9. Neem het leven niet zo serieus! Geniet ervan. Zelfs uitdagende situaties brengen mooie momenten met zich mee. Dat zul je inzien, wanneer je de dingen bekijkt vanuit een speels en luchtig perspectief.
  10. Richt je aandacht op de dingen die je energie geven. Ga geregeld bij jezelf te rade of je nog enthousiast bent over je werk en de projecten die je doet. Breng veranderingen aan wanneer dit niet het geval is. Spreek met collega’s over een herverdeling van taken of volg een cursus waarmee je nieuwe verantwoordelijkheden kunt krijgen.

Veelgestelde vragen

  • Wat is werk-privébalans?
    Je hebt een evenwichtige werk-privébalans als je evenveel belang hecht aan je carrière als je privéleven.
  • Wat veroorzaakt een slechte balans tussen werk en privé?
    Medewerkers die met een verstoorde balans tussen werk en privé te maken hebben, geven aan dat dit komt door: een veeleisende baas, werken buiten werktijden en inflexibele werktijden.
  • Wat is een goede verdeling tussen werk en privé qua uren?
    Uit onderzoek blijkt dat wekelijks een aantal uur minder te werken dan de standaard 40-urige werkweek enorme voordelen kan hebben. Zo kom je dichter bij de ideale mix van productiviteit, geluk en vrijetijdsbesteding.
  • Waarom is een goed evenwicht tussen werk en privéleven belangrijk?
    Het brengt simpelweg meer geluk en plezier in je leven. Bovendien is een gezonde werk-privébalans dé preventie tegen werkgerelateerde klachten zoals bijvoorbeeld burn-out. Een goed evenwicht zorgt ervoor dat je je mentale en fysieke gezondheid op de lange termijn behoudt.