Artikel
6 apr '21
6 april '21
2 min

Factcheck: thuiswerken, wie betaalt dat?

Thuiswerken heeft zo z’n voordelen. Je hoeft niet in de file aan te sluiten, je kunt zelf bepalen welke muziek je draait en de koffie is thuis vaak toch lekkerder. Maar die koffie kost je thuis wel geld. En je kosten voor gas, water en licht gaan ook omhoog. En wil je een goede bureaustoel dan kun je ook een flinke rekening verwachten. Wie betaalt al die kosten van het thuiswerken?

Bij thuiswerken geldt de Arbeidsomstandighedenwet, de werkgever is in beginsel verantwoordelijk voor een verantwoorde werkplek. Maar de regels zijn wel soepeler dan wanneer de werkgever de plek op zijn kantoor voor je inricht.

In overleg of verplicht?

Ga je in overleg met je werkgever thuiswerken, dan moet de werkgever advies geven over de juiste inrichting van de werkplek thuis: ergonomie, de verlichting, onderhoud van computers, apparatuur of machines. En als thuiswerken je verplicht wordt, betaalt je werkgever voor een werkplek conform de Arbowet, en voor zaken die nodig zijn voor het werk, zoals een telefoon, internetaansluiting, printer en laptop. Je werkgever mag de btw aftrekken van de belasting.

Het gaat hierbij om een veilige werkplek maar een werkgever betaalt niet per se voor consumpties op de thuiswerkplek of energie en water. Die kosten zijn voor jouw rekening. De werkgever kán deze kosten (of een deel ervan) wel belastingvrij vergoeden via de werkkostenregeling maar is dit niet verplicht. 

Bron: NIBUD