Artikel
7 jul '22
7 juli '22
4 min

Manager worden? Deze eigenschappen heb je nodig!

Ben jij er wel klaar mee om het uitvoerende werk te doen en wil je aan de knoppen draaien? Dan zul je ongetwijfeld een functie als manager, coördinator of teamleider ambiëren. Het is goed om te weten over welke eigenschappen je hiervoor moet beschikken. Komen ze..!

1. Je bent resultaatgericht

Kortgezegd is jouw taak als manager om met jouw afdeling goede resultaten te behalen. Dit kan uitgedrukt worden in omzetcijfers (afdeling Verkoop), maar ook in zaken als werktevredenheid van de medewerkers (afdeling HR) of zichtbaarheid van het bedrijf (afdeling Marketing). Jij bent eindverantwoordelijk voor deze prestaties, dus enige resultaatgerichtheid is wel op z’n plek.

2. Je kunt medewerkers vrij laten en taken uit handen geven

De taak van een manager is om de strategie te waarborgen en de taken min of meer te verdelen. Dit betekent dus niet dat je bij ieder klusje denkt: ik wil dat het goed gedaan wordt, ik doe het wel even. Een goede manager vertrouwt zijn medewerkers (je hebt ze zelf aangenomen én jij begeleidt ze: dan moeten ze wel goed zijn toch?!) en durft daarom taken en verantwoordelijkheden uit handen te geven. Uiteraard moeten medewerkers wel weten dat ze bij vragen en problemen bij jou terecht kunnen. O ja, en niks zo irritant als een controlerende manager. Durf je personeel vrij te laten en alleen te beoordelen op output!

3. Je communiceert vriendelijk en overtuigend

Succesvol een bedrijf of afdeling runnen draait om goede communicatie – zowel naar je (interne) klant, als onderling naar je team. Als manager wil je tenslotte dat de neuzen van je medewerkers dezelfde kant op staan. Op de lange termijn heeft het daarom geen zin om de my way is the high way-leiderschapsstijl te gebruiken. Communiceer duidelijk wat je van je medewerker verwacht, maar wel vriendelijk. Sta ook zeker open voor hun ideeën en feedback en probeer een wij-gevoel te creëren.

4. Je hebt kennis van zaken

Het is altijd fijn als een manager inhoudelijke kennis heeft. Daarom zijn managers die ooit zelf begonnen zijn als uitvoerend medewerker op dezelfde afdeling, erg prettig. Ze weten waar ze het over hebben, snappen jouw dilemma’s en uitdagingen en voor inhoudelijke vragen kun je ook nog eens bij ze terecht. Ben jij direct als manager aangenomen op je afdeling? Voel je dan niet te beroerd om af en toe een uitvoerende klus te doen, zodat je weet waar jouw medewerkers mee bezig zijn.

5. Je durft keuzes te maken

Als leidinggevende maak je vrijwel de gehele dag door keuzes met als doel het beste voor de afdeling en de organisatie te willen. Daar zitten soms (grote en kleine) risico’s aan: je weet vaak niet hoe die keuzes gaan uitpakken. Heb je hier veel moeite mee? Dan kun je het wellicht lastig krijgen als manager. Deze verantwoordelijkheden horen er namelijk simpelweg bij. Let wel: hoe meer ervaring, hoe beter je de gevolgen van bepaalde keuzes kunt inschatten en hoe makkelijker het wordt.

6. Je kunt goed plannen

Plannen en coördineren: als manager hou je continu in de gaten of alles binnen de juiste termijn opgeleverd wordt. Het is daarom belangrijk dat je goed kunt plannen en dus ook goed prioriteiten kunt stellen. Met name als je het erg druk hebt is het belangrijk om begin van de dag voor jezelf na te gaan: wat heeft nu de allergrootste prioriteit? (Dus niet die deadline van dat leuke project over drie weken.) Enne… als jij zo’n type bent die altijd zijn of haar tijd te gunstig inschat en geen hobbels tijdens de weg incalculeert: werk daaraan voordat je manager wordt. Anders ga je nog een hoop stress krijgen.

7. Je haalt het beste uit je team naar boven

Eigenlijk ben je als manager een soort coach. Je begeleidt je medewerkers om zo goed mogelijk te worden in hun werk. Dat kan veel tijd, moeite en energie kosten, maar het is ook geweldig om je collega te zien groeien van onzekere junior naar zelfverzekerde professional bomvol kennis, ervaring en kunde! Voor je het weet draait je team vlekkeloos en hoef jij slechts af en toe een beetje bij te sturen. Ideaal toch?

Note: niet iedere manager bezit natuurlijk alle bovenstaande eigenschappen. Laat je dan ook niet tegenhouden als je ambities hebt, maar jezelf niet in alle bovenstaande punten herkent. Het is tenslotte altijd goed om ontwikkelpunten te hebben!

Klaar om te solliciteren op die functie als manager? Lees dan onze 10 tips voor een knaller van een cv! Of lees nog even over het werkgeluk van een onderwijsmanager.

Werk & geluk is een initiatief van Driessen Groep