Artikel
24 aug '21
24 augustus '21
6 min

10 tips om ook met thuiswerken je werkgever tevreden te houden

Als je veel thuiswerkt loop je tegen allerhande zaken aan; hoe werk je fijn thuis, hoe doe je dat in combinatie met kinderen, hoe blijf je in beweging, in balans en hoe houd je dat weekendgevoel? Maar het is natuurlijk ook met thuiswerken belangrijk om je werkgever tevreden te houden. Hieronder daarom 10 tips op een rij die ervoor zorgen dat je thuis een productieve en fijne medewerker blijft!

1. Neem je vrijheid

Het grote voordeel van thuiswerken is natuurlijk dat je alle ruimte en vrijheid hebt om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Geen files! Geen afdelingsradio aan! En: niet noodgedwongen op het drukste moment van de dag naar de supermarkt! Je kunt zelf een langere lunchpauze inlassen, af en toe tussendoor een stuk gaan wandelen of wat later beginnen en wat langer doorwerken. Daarnaast kun je je werkplek thuis helemaal naar wens inrichten, met een gezellige bos bloemen, een mooie poster aan de muur en de fijnste spullen om je heen. Neem de vrijheid dan ook om dit te doen, dan ervaar je thuiswerken al snel als leuker en uitdagender. Misschien word je er zelfs wel (nog) productiever van!

2. Neem je verantwoordelijkheid

Oké, je hebt meer vrijheid om een en ander naar eigen wens in te delen en in te vullen, maar: werk blijft werk. Neem dan ook je verantwoordelijkheid. Het is belangrijk om nog steeds je afspraken na te komen, je mails te beantwoorden, deadlines te halen en je werk goed te doen. Probeer, net als op kantoor, het maximale uit je dag te halen en zet je net zo hard in als je normaal gesproken zou doen. Zorg dat er geen twijfel hoeft te ontstaan bij de werkgever over je inzet.

3. Maak duidelijke afspraken

Om het voor jezelf wat gemakkelijker te maken om je verantwoordelijkheid te nemen, kan het fijn zijn om duidelijke afspraken te maken met collega’s en je werkgever. Heb je bijvoorbeeld je doelstellingen voor aankomend jaar, aankomend kwartaal of aankomende maand goed in je vizier? Weet je wat er van je verwacht wordt? Zo niet, stel dan doelen op! Deze helpen je om richting te geven aan je dag(en) en dat maakt het weer leuker en uitdagender om je werk te doen. Het is dan ook goed om resultaatgerichte afspraken te maken, zodat duidelijk is waarop je inzet en prestaties beoordeeld kunnen worden. En: deadlines helpen nu eenmaal voor je productiviteit.

4. Teken een thuiswerkovereenkomst

Vind je het fijn om van beide kanten terug te kunnen pakken op bepaalde afspraken? Leg ze dan vast in een thuiswerkovereenkomst. Hierin kun je dingen vastleggen over (uitleen van) apparatuur, over je werktijden, over je doelstellingen… Eigenlijk alles wat jij en je werkgever belangrijk vinden om vast te leggen. Het biedt voor beide partijen houvast en schept duidelijkheid. Zo wordt het een stuk makkelijker om met thuiswerken je werkgever tevreden te houden

5. Communiceer je werktijden

Omdat je wat vrijer bent in het indelen van je tijd, en je die vrijheid (bijvoorbeeld in verband met kinderen) ook echt wel nodig hebt, is het goed om duidelijk te maken richting je collega’s en werkgever wanneer je aan het werk bent. Zo weten ze wanneer ze een (snelle) reactie van je kunnen verwachten en wanneer je bereikbaar bent. Ook fijn voor jezelf: zo hoef je ook niet op, voor jou, onmogelijke tijden te werken. Misschien werk jij juist graag volgens kantoortijden en een ander liever in de avond. Als je duidelijk bent over wanneer jij je uren maakt, verwacht een ander niet dat jij ’s avonds ook nog inlogt en kun je dus met een gerust hart op de bank hangen ’s avonds.

6. Zorg voor je werk-privébalans

Om door te pakken op het vorige punt: zorg voor je eigen werk-privébalans en zorg dat deze goed blijft. Je hoeft niet 24/7 aan het werk te zijn nu je thuisomgeving ook je werkplek is. Het is dan fijn als duidelijk is wanneer jij wél en niét aan het werk bent, zo bewaak je voor jezelf de grenzen. Want: op de lange(re) termijn heeft niemand er wat aan als jouw werk-privébalans volledig uit balans is, jij niet én je werkgever niet. Pak dus je rust en bepaal/bewaak je werk- en privémomenten.

7. Overleg met je leidinggevende

Ga regelmatig in gesprek met je leidinggevende. Communiceer wat goed gaat en waar je tegenaan loopt of waar je misschien wat hulp bij nodig hebt. Normaal gesproken zou je wat sneller bij elkaar binnenlopen, maar dat is natuurlijk lastiger wanneer je (allemaal) thuis aan het werk bent. Hierdoor blijven kleine frustraties sneller liggen en hopen die zich mogelijk op, en dat is niet de bedoeling. Blijf dus met elkaar in gesprek en ben duidelijk in je communicatie. Dit is echt een van de belangrijkste dingen om ook met thuiswerken je werkgever tevreden te houden.

8. Ben duidelijk

Niet alleen naar je leidinggevende, maar ook naar je collega’s: ben duidelijk. In wat je nodig hebt, in wat wel en niet werkt voor jou, als het je niet (meer) lukt om je tijd op een goede manier te managen en als je je werk niet maar aankunt of niet (meer) leuk vindt. Ook wanneer er ergernissen ontstaan is het goed deze uit te spreken naar elkaar. Er is tenslotte weinig sprake van non-verbale communicatie, dus signalen oppikken wordt nog moeilijker dan normaal.

9. Houd contact met collega’s

Vraag aan je collega’s hoe het met ze gaat, zowel persoonlijk als professioneel. Deel met elkaar waar je mee bezig bent en waar je hulp, advies of inspiratie bij kunt gebruiken. Help elkaar uit de brand. Thuis mis je je collega’s misschien wel het allermeest, dus het is fijn met elkaar in contact te blijven. Uiteindelijk haal je een heel groot deel van je werkgeluk namelijk uit, jawel: je collega’s.

10. Heb vertrouwen

En, last but not least: heb vertrouwen in je werkgever. Ga er vanuit dat hij of zij het beste met je voor heeft en er alles aan doet om ook jou, naast je collega’s en de organisatie zelf, door deze coronacrisis heen te trekken. Voor je werkgever is het ook absoluut geen makkelijke periode en hij of zij zet waarschijnlijk alles op alles om een en ander in goede banen te leiden en hierover te communiceren. Maak dus eens een complimentje richting je werkgever, dat kan sowieso nooit kwaad!