Interview
2 dec '21
2 december '21
5 min

Een vierdaagse werkweek voor meer werkgeluk?

De tijd dat een goed salaris dé reden was om voor een baan te kiezen, is voorbij. We willen een goede sfeer op de werkvloer, mogelijkheden om ons te ontwikkelen én een fijne balans tussen werk en privé (een massage op vrijdag is ook welkom, trouwens). In deze rubriek gaan we op zoek naar bedrijven met bijzondere arbeidsvoorwaarden. Dit keer zoomen we in op de voordelen van een kortere werkweek. We spreken Rinske Willemsen, Business Operations Manager bij leerplatform Infolearn. Vanaf september werken alle fulltime medewerkers hier niet vijf dagen per week, maar vier. Voor hetzelfde salaris.

Waarom hebben jullie gekozen voor een vierdaagse werkweek?

“Eens in de zoveel tijd doen we een onderzoek om het werkgeluk van ons team te ‘meten’. Uit het laatste onderzoek bleek dat de work-life balans bij sommigen collega’s niet in evenwicht was. Niet gek, we vragen namelijk best veel van onze mensen. Je moet analytisch en full focus werken en je kunt simpelweg niet altijd ‘aan’ staan.

Daarnaast is het vinden van technische medewerkers een hele kluif, ook voor ons bedrijf. We moeten dus goed nadenken over wat wij te bieden hebben. In het buitenland en inmiddels ook in ons eigen land zie je langzaam steeds meer voorbeelden van bedrijven die naar 36 of 34 uur per week gaan. We zijn gaan onderzoeken wat het die organisaties oplevert en wat het de medewerkers bracht. Die uitkomsten bleken reden genoeg om het ook te gaan doen. En dan doen we het ook meteen goed: van vijf dagen per week naar vier dagen.”

Wat gaat het jullie als bedrijf en de medewerkers opleveren?

“Wij vinden werkgeluk een heel belangrijk thema. Met deze kortere werkweek zorgen we voor meer balans. Daarnaast willen op deze manier het ziekteverzuim verlagen. Onze medewerkers krijgen meer tijd. Tijd die je kunt gebruiken om wat meer te gaan bewegen, een studie te volgen of om gewoon een keer uit te slapen. En daardoor zijn medewerkers duurzaam inzetbaar.”

Hoe voorkom je dat medewerkers hun werk in vier dagen ‘proppen’?

“Allereerst hebben we door de coronacrisis gezien dat we effectiever en efficiënter kunnen werken. Voorheen waren onze consultants altijd op pad. Nu kunnen zij zichzelf de vraag stellen: is het nodig om naar de klant toe te gaan of bereik ik met een overleg via Teams hetzelfde? Dat scheelt tijd. Het is zeker niet de bedoeling dat onze medewerkers meer druk voelen en hetzelfde pakket aan werk blijven uitvoeren. We nemen daarom meer mensen aan om ‘weggevallen uren’ op te vangen. Per team wordt afgestemd wie welke dag vrij neemt. Het is de bedoeling dat de workload verdeeld wordt over meer collega’s, zodat medewerkers het werk van elkaar snel en gemakkelijk kunnen overnemen. Om deze overgang goed te laten verlopen hebben we professionele hulp ingeschakeld. Een coach die ons als organisatie gaat helpen, maar ook de medewerkers. De één vindt het misschien lastig om het werk op zijn of haar vrije dag naast zich neer te leggen en de ander vraagt zich wellicht af wat hij of zij moet gaan doen. Daar kan zo’n coach hen goed in begeleiden.”

Betekent een dag minder werken ook minder salaris?

“Nee, de mensen die 40 uur werkten krijgen nog steeds hetzelfde betaald. En de medewerkers die al parttime werkten ontvangen een compensatie. Ik weet natuurlijk niet precies hoe dit zich de komende jaren gaat ontwikkelen, maar zeker is dat wij wel marktconform blijven belonen. Dat is ook een manier om medewerkers te behouden.”

Jullie zijn in september van start gegaan, wat waren de reacties?

“Medewerkers waren verrast. Ook hun familie en kennissen reageerden verbaasd. Maar op een positieve manier. Onze collega’s kregen regelmatig de vraag: ‘waar kan ik tekenen?’. Maar ook: ‘zit er niet een addertje onder het gras?’ Nee dus.”

Wat ga jij zelf met deze vrije dag doen?

“Ik heb twee kinderen van 8 en 10 jaar oud. Het is fijn dat ik ze die dag van school kan halen en overdag wat meer me-time heb. Mijn voornemen is dan om te gaan sporten en uitgebreid koffie te gaan drinken met vriendinnen. Maar er zijn ook medewerkers die een kunstzinnig project beginnen, gaan studeren of vrijwilligerswerk gaan doen. Dat is allemaal prima, het moet bij diegene passen.”

Wat doen jullie naast de verkorte werkweek nog meer om het werkgeluk te vergroten?

“We zijn een hard groeiend bedrijf waar medewerkers de kans krijgen om door te groeien. Ook blijven we na de coronacrisis gedeeltelijk thuiswerken. Daarvoor krijgt elke medewerker een budget. Heb je als medewerker een tweede scherm of een nieuwe stoel nodig? Óf doe je met het geld liever iets leuks? Wat ze met dit budget doen, mogen ze zelf weten. Daarnaast werken we met een mobiliteitsregeling. Je krijgt bij ons niet meer standaard een leaseauto. Misschien wordt iemand wel veel gelukkiger van een motor of deelauto, waarom niet?”

Hoe zien jullie de toekomst?

“We zijn een innovatief bedrijf en dat willen we op deze manieren laten zien. Over een jaar kijken we hoe we ervoor staan en wat het ons heeft opgeleverd. En als blijkt dat we dingen over het hoofd hebben gezien. Dan evalueren we en passen we aan.”