Column
14 dec '21
14 december '21
4 min

Blijven of weggaan? Deze 4 stappen helpen je de juiste keuze te maken

Geeft jouw baan je nog genoeg voldoening? Kun je jezelf hier verder ontwikkelen? Hoe voelt de balans tussen werk en privé? En wat vind jij nu echt belangrijk?

De kans is groot dat je werk de afgelopen tijd weleens onderwerp van gesprek was. Of dat je jezelf deze vragen stelde. Daarin ben je niet de enige. Sterker nog: veel werkenden zijn bezig nieuwe afwegingen te maken over hun baan. Want hoewel de coronapandemie ons veel ellende heeft gebracht, is er ook een positief effect: we zijn te midden van alle lockdowns en het thuiswerken bewuster gaan nadenken over ons werk.

Een kwart van de Nederlandse werknemers is recent van baan gewisseld en een derde is actief op zoek, zo blijkt uit onderzoek. En sollicitanten stellen niet alleen eisen aan het loon, maar ook aan de bedrijfscultuur, de mogelijkheid tot hybride werken en overige secundaire arbeidsvoorwaarden.

Hoe voel jij je over je werk? We hebben allemaal weleens onze dag niet, maar als dat negatieve gevoel maar blijft knagen, is het tijd om actie te ondernemen en te onderzoeken waar dat gevoel vandaan komt en wat je eraan kunt doen. De volgende vier stappen zorgen ervoor dat je niet te lang in de sleur blijft hangen en helpen je de juiste keuze te maken: blijven of weggaan?

1. Houd een dagboek bij

Om te weten wat je moet doen, moet je eerst weten waar je negatieve gevoel vandaan komt en wat het precies is. Houd daarom minimaal een maand lang een dagboek bij waarin je opschrijft hoe je je voelde op het werk en wat daarvan de oorzaak was. Analyseer vervolgens je bevindingen. Verveel je je? Voelt je baan onbevredigend? Voel je je niet betrokken bij de organisatie, niet verbonden met je collega’s of niet gesteund door je leidinggevende? Door dit te doen, krijg je meer inzicht in je onbestemde gevoel van onvrede, en kun je gaan nadenken over mogelijke vervolgstappen.

2. Kijk in de spiegel

Als het even niet zo lekker gaat, zijn we al snel geneigd om naar factoren te kijken die buiten onszelf liggen: je taken, je collega’s, je leidinggevende of de organisatie. Maar wat is je eigen aandeel in je werkdip? Heb je onopgeloste issues waar je aan moet werken? Moet je je ergens over uitspreken, je excuses voor aanbieden of het gesprek over aangaan? Kun je werken aan je zelfvertrouwen of beter leren grenzen te stellen? Kun je proberen meer jezelf te zijn en te laten zien op je werk? Of moet je gewoon eens wat vaker een eigen idee in de groep gooien? Vaak kun je zelf meer doen dan je denkt om weer happy te worden op je werk.

3. Laat angst je niet tegenhouden

Het vertrouwde nest verlaten is eng. Maar als dat de conclusie is van stap 1 en 2, laat de angst voor het onbekende je dan niet tegenhouden. Je hebt geen garanties dat alles elders beter is, je zult er niet op alle punten op vooruitgaan. Maar verandering betekent vrijwel altijd: groei. Als jouw pad buiten de organisatie ligt, omarm die beslissing dan vol vertrouwen, enthousiasme en nieuwsgierigheid. Kom niet in de verleiding om voor de veilige keuze te gaan en te blijven – dan raak je op termijn opgebrand, uitgeblust of haak je af. En daar heeft niemand iets aan.

4. Maak een plan

Nu is het tijd om actie te ondernemen. Misschien wil je je huidige baan leuker, interessanter of uitdagender maken. Of je wil je oriënteren op een baan buiten de organisatie. Wat je ook kiest: je moet kansen en mogelijkheden najagen. Afwachten is geen optie; wees proactief en creatief. Er is meer vraag naar personeel dan aanbod, en dat is gunstig voor sollicitanten, maar ook voor medewerkers die binnen hun organisatie willen blijven. Want onthoud: werkgevers zijn altijd op zoek naar gemotiveerde, betrokken mensen!

Werkgeluk is nooit een meevaller of toevalstreffer. Iedereen heeft daarvoor zelf de verantwoordelijkheid. Je moet zelf het initiatief nemen om jouw werk vol enthousiasme en energie te kunnen blijven doen. Door de touwtjes in handen te nemen op werkgebied en de juiste strategische stappen te nemen, wordt een werkdip nooit meer dan dat: een kortstondige toestand die jou vertelt dat het tijd is voor actie.

Over Gea Peper

Gea Peper is oprichter van het HappinessBureau, dat als doel heeft werkgeluk in organisaties te vergroten, en is hoofddocent van de opleiding Werkgelukdeskundige aan diverse hogescholen. Gea is co-auteur van de boeken ‘Employee Experience – Happy People Better Business’ en ‘Werken aan Werkgeluk’.

Werk & geluk is een initiatief van Driessen Groep